Teknik
Kepengarangan dalam Bustan Al-Salatin
Kitab Bustan
Al-Salatin ini dianggap sebagai sebuah kitab “ketatanegaraan” yang mana ianya menceritakan tentang pensejarahan
dan pemerintahan zaman silam yang mana kisah berkenaan pensejarahan dan
pemerintahan raja-raja ini berkait rapat dengan unsur-unsur keislaman. Jika
dilihat daripada aspek kepengarangan, dapat dilihat bahawa dalam kitab Bustan
Al Salatin ini bahawa terdapat aspek kepengarangan yang begitu meluas iaitu
dari aspek keislaman, sejarah raja-raja
melayu, pentadbiran dan perubatan. Dalam empat aspek utama yang telah
dinyatakan masih terdapat lagi aspek-aspek kepengarangan yang lebih mendalam
seperti nasihat, falsafah dan penentangan. Dalam kitab ini, teknik penulisannya
dilakukan secara teratur iaitu dengan melakukan perkaitan antara setiap
peristiwa kepada satu peristiwa yang lain melalui perkaitan dasar yang sama
iaitu kejadian alam.
Aspek Keislaman
Melihat kepada aspek
kepengarangan yang pertama iaitu aspek keislaman. Didapati bahawa dalam
kitab Bustan Al-Salatin ini
keseluruhannya menyentuh dan menceritakan sesuatu perkara itu berasaskan islam
iaitu perkaitan daripada asal mula kejadian sehinggalah kematian. Jika dilihat
pada bab yang pertama, Nuruddin Ar-Raniri telah menceritakan tentang bagaimana
asal mula kejadian alam iaitu bagaimana bermulanya islam sehingga terciptanya
Nabi Adam a.s sebagai nabi pertama yang diutus oleh Allah s.w.t. Hal ini tidak
berhenti setakat itu sahaja, malahan penceritaan tentang aspek keislaman ini
diteruskan pengkisahan tentang nabi-nabi yang seterusnya selepas nabi Adam a.s.
Seterusnya lagi, aspek kepengarangan islam ini diteruskan lagi pada bab-bab
yang seterusnya sehinggalah pada bab yang ketujuh yang mana bab ketujuh ini
mengisahkan tentang perubatan. Penulisan berkaitan perubatan ini juga ditulis
dan dikaitkan dasarnya tentang islam. Ilmu perubatan yang diceritakan dalam
kitab ini berbalik semula kepada asal kejadian yang diciptakan oleh Allah s.w.t
iaitu berdasarkan Al-quran dan hadis. Hujah-hujah dalam kitab ini diperkuatkan
lagi dengan dalil dan hujah hadis yang mantap dan berwibawa.
Aspek Sejarah
Aspek kepengarangan tentang sejarah atau lebih
lengkap lagi tentang sejarah raja-raja Melayu. Kitab Bustan Al-Salatin ini boleh dianggap sebagai sebuah kitab
yang sangat lengkap penulisannya tentang sejarah raja-raja Melayu, dan tidak
dinafikan bahawa kitab ini telah menjadi rujukan banyak pihak. Jika melihat
kembali cara penulisan sejarah tentang raja-raja Melayu pada bab yang kedua,
Nuruddin Ar-Raniri menulis sejarah asal-usul raja-raja Melayu ini dengan begitu
teratur dan kukuh hujahnya. Walaubagaimanapun, pengkisahan sejarah raja-raja
Melayu ini masih mempunyai perkaitan yang rapat tentang islam dan pendiriannya
menyatakan bahawa sejarah raja-raja Melayu yang wujud ini bermula dengan
kejadian Nabi Adam a.s.
Aspek
Pentadbiran
Melihat pada aspek kepengarangan yang ketiga dalam
kitab Bustan Al-Salatin iaitu aspek
kepengarangan tentang pentadbiran. Dalam aspek ini, Nuruddin Ar-Raniri telah
menulis tentang isu kepimpinan dalam diri seorang anbia(nabi), raja dan wazir. Dalam aspek kepengarangan ini ianya
dapat dilihat pada penulisan bab yang ketiga hingga bab enam dalam kitab Bustan Al-Salatin.Dalam bab ini, dapat
dilihat bagaimana Nuruddin Ar-Raniri mengaitkan antara islam dengan cara dan
perilaku seorang anbia(nabi),raja dan wazir dalam melaksanakan suatu
pemerintahan yang adil. Dalam penulisannya menyentuh keseluruhan tentang
bagaimana cara pimpinan yang dianjurkan oleh islam bagi memastikan kepimpinan
itu merupakan kepimpinan yang berkesan dan tidak membentuk suatu bentuk
kezaliman.
Aspek Perubatan
Aspek kepengarangan yang keempat iaitu aspek
kepengarangan perubatan. Jika melihat kembali kepada pengkisahan pada
keseluruhan bab, sememangnya Nuruddin Ar-Raniri ini seorang yang begitu luas
pengetahuannya bukan sahaja tentang islam malahan tentang perkaitan-perkaitan
ilmu lain. Aspek kepengarangan tentang perubatan ini dapat dilihat pada bab
ketujuh dimana Nuruddin Ar-Raniri menulis tentang perubatan yang mana perubatan
ilmu ini saling berkait rapat dengan akal dan ilmu. Dalam aspek ini, beliau
tetap menekankan penulisannya berdasarkan ilmu islam yang didasari dari awal
pengkisahan kitab Bustan Al-Salatin
lagi. Beliau tidak menulis secara terus tentang apa itu ilmu perubatan, namun
beliau mendasari aspek ini dengan kembali kepada fitrah keislaman iaitu ilmu
dan akal.
Aspek Falsafah
dan Nasihat
Aspek kepengarangan yang terdapat dalam kitab Bustan
Al-Salatin ini tidaklah hanya menjurus kepada empat aspek yang telah dijelaskan
semata-mata, namun dalam kitab ini juga terdapat aspek-aspek kepengarangan yang
lain seperti berbentuk nasihat, falsafah dan tentangan. Jika dilihat pada aspek
nasihat, dapat dilihat bahawa terdapat begitu banyak nasihat yang telah
diutarakan secara bersama yang mana nasihat itu didasari bersama dengan islam. Selain
itu, dalam kitab Bustan Al-Salatin
ini juga terkandung begitu banyak falsafah-falsafah yang beguna yang dipetik
terus dari Al-quran dan Hadis.
Falsafah-falsafah yang dipetik ini adalah bertujuan untuk mengukuhkan
segala hujah, pendapat dan pandangan yang telah diutarakan mengenai islam dan
pensejarahannya.
Secara
keseluruhannya, dapat dilihat bahawa kitab Bustan
Al-salatin ini mempunyai teknik kepengarangan yang pelbagai yang mana ianya
disesuaikan melalui penyampaian yang berbeza. Teknik kepengarangan ini telah
menjadikan kitab ini sebagai sebuah kitab yang cukup lengkap sebagai rujukan.
Teknik Kepengarangan dalam Laskar
Pelangi
Berdasarkan novel Laskar Pelangi ini, didapati bahawa
penulis menulis novel ini berdasarkan pengalaman yang dilaluinya sendiri iaitu
kisah tentang anak-anak di kampung belitong yang sangat miskin yang berusaha
untuk memperbaiki masa depan. Penulis mengambarkan penulisannya dengan
memaparkan kesusahan yang dihadapi oleh masyarakat. Kesulitan yang berlaku
ialah berkaitan kesulitan kanak-kanak di kampung itu untuk bersekolah.
Dalam
novel ini juga, pengarang menggunakan kata ganti diri pertama iaitu “aku”
kerana pengarang menceritakan tentang kisah hidupnya sendiri.
“Ketikaku
masukkan puisi ke dalam sampul surat, aku tersenyum, tak percaya aku bisa
menulis puisi seperti itu. Cinta barangkali dapat memunculkan sesuatu,
kemampuan atau sifat-sifat rahasia, yang tak kita sadari sedang bersembunyi di
dalam tubuh kita.”
Pengarang seterusnya menggunakan tokoh “aku” dengan
menamakannya sebagai Ikal. Ikal adalah orang yang menjadi pencerita dalam novel
ini iaitu yang berperanan sebagai “aku”. Ikal digelar sebegitu kerana rambutnya
yang ikal dan beliau suka mengamati apa yang terdapat di persekitarannya,
seorang yang pintar dan Ikal pernah menyukai seorang gadis bernama A.ling.
Sejak
kecil aku tertarik untuk menjadi pengamat kehidupan dan sekarang aku menemukan
kenyataan yang mempesona dalam sosiologi lingkungan kami yang ironis.
Seterusnya, pengarang mewujudkan unsur psikologi dalam
penulisannya. Pengarang merupakan seorang yang mempunyai imaginasi yang tinggi,
kreatif, semangat dan seorang yang optimis. Sifat semangat yang ada dalam diri
pengarang itu telah diserapkan dalam novel yang ditulisnya iaitu novel “Laskar
Pelangi”. Dalam novel ini dapat dilihat bagaimana pengarang menggambarkan sifat
semangatnya yang tinggi iaitu semangat yang tinggi dalam memperjuangkan
pendidikan walaupun kemiskinan terus menjadi penghalangnya. Walalupun kesukaran
dan kepahitan yang dilaluinya namun pengarang menggambarkan bahawa pengarang
melalui kehidupannya dengan penuh gembira dan menyenangkan.
No comments:
Post a Comment