Nilai budaya
Menurut kamus dewan edisi keempat, ‘budaya’ bermaksud
tamadun, peradaban. Manakala, menurut Edward Burnett Tylor, kebudayaan merupakan
keseluruhan yang kompleks, yang di dalamnya terkandung pengetahuan,
kepercayaan, kesenian, moral, hukum, adat istiadat, dan kemampuan-kemampuan
lain yang didapat seseorang sebagai anggota masyarakat. Berdasarkan definisi tersebut, jelaslah pengertian mengenai kebudayaan adalah sesuatu
yang akan memengaruhi tingkat pengetahuan dan meliputi sistem idea atau gagasan
yang terdapat dalam fikiran manusia, sehingga dalam kehidupan sehari-hari,
kebudayaan itu bersifat abstrak. Sedangkan perwujudan kebudayaan adalah
benda-benda yang diciptakan oleh manusia sebagai makhluk yang berbudaya, berupa
perilaku dan benda-benda yang bersifat nyata seperti perilaku, bahasa,
peralatan hidup, organisasi sosial, keagamaan, seni, dan lain-lain yang
kesemuanya ditujukan untuk membantu manusia dalam melangsungkan kehidupan
bermasyarakat.
Nilai
Budaya dalam Bustan Al-Salatin
Taat
Setia Kepada Raja
Antara nilai budaya yang terdapat dalam kitab Bustan
al-Salatin ialah nilai taat kepada pemerintah. Masyarakat terdahulu sememangnya
taat kepada pemerintah dan menjadi kewajipan kepada mereka untuk menuruti
segala titah perintah raja pada zaman itu. Bustan al-Salatin
memberi nasihat kepada rakyat agar sentiasa mentaati raja atau pemerintah. Ini
kerana suruhan mentaati pemerintah merupakan sebahagian daripada ajaran agama
Islam. Rakyat yang tidak mentaati pemerintah dianggap sebagai penderhaka dan
boleh diperangi dan dibunuh. Ketaatan yang dimaksudkan oleh Bustan al-Salatin
ialah seseorang rakyat mesti mentaati pemerintah selagi pemerintah tersebut
menjalankan hukum secara adil dan berpegang kepada hukum Allah atau tidak
melanggar hukum syarak. Walaubagaimanapun, kepatuhan dan ketaatan rakyat kepada
pemerintah atau raja mempunyai had yang tertentu. Antara contoh petikan yang
menunjukan rakyat harus taat kepada raja ialah:
“Sebermula
tiadalah daripada beberapa dalil dan hadisnya dan kata segala ulama dan hukama,
bahawa mengikut kata raja itu fardu pada barang yang disuruhkannya melainkan
pada suruhan yang tiada berlaku pada syarak”.
(Bustan al- Salatin : 7)
Maka
jelaslah bahawa rakyat harus mentaati pemerintah atau rajanya selagi raja itu
berpegang kepada hokum Allah dan tidak melanggar hukum Allah.
Budaya Memasang Pelita
Terdapat
juga nilai budaya yang diamalkan oleh masyarakat terdahulu yang diceritakan
dalam kitab ini seperti budaya memasang pelita. Memang tidak dapat disangkal
lagi, budaya atau adat ini masih diamalkan lagi oleh masyarakat islam pada masa
kini seperti memasang pelita ketika menantikan ketibaan syawal untuk menyambut
perayaan. Walaubagaimanapun, budaya ini telah diamalkan sejak dahulu lagi
seperti yang tercatat dalam kitab Bustan al-Salatin iaitu:
“Kata [Anas al-Jalil] adalah adat
Amirulmukminin Umar radiallahuanhu sentiasa memasang pelita masjid Nabi
Sallallahu alaihi wasallam. Sesekali peristiwa, Amirulmukminin memasang pelita,
maka dilihatnya pada penjuru masjid seorang seorang kanak-kanak kecil berbalut
dengan lampinnya dan adalah pada lengannya sepuluh dinar terbungkus di dalam
kertas, da nada tersurat dalam kertas itu: bahawa [bayi] ini tiada baginya
bapa, dan dinar ini akan belanjanya, dikasihan Allah akan manusia yang
mengambil dia, dan memelihara akan dia, dan yang syafakat akan dia, seperti
kasihnya akan anaknya.”
(Bustan al-Salatin:33)
Budaya Permainan Gusti
Permainan
ini juga diceritakan dalam kitab ini. Permainan ini menjadi budaya orang arab
terdahulu sejak zaman Rasulullah lagi. Tidak dinafikan kerana budaya bergusti
ini bukan sahaja menjadi permainan orang dewasa malah juga menjadi permainan bagi
kanak-kanak arab lagi. Contonya:
“Dan adalah ia bermain gusti dengan segala orang muda, seorang pun
tiada dapat mengalahkan dia. Sekali peristiwa pada suatu hari, ia bergusti
dengan seorang kanak-kanak, maka lalu direbahkannya akan dia.”
(Bustan al-Salatin: )
Budaya/Adat Penyembahan
Kepada Roh Kudus
Terdapat
juga budaya atau kepercayaan yang negatif diamalkan olehmasyarakat mesir
seperti yang diceritakan di dalam kitab Bustan al-Salatin iaitu mereka harus
mengorbankan seorang wanita dengan mencampakkan ked lam sungai nil. Oleh hal
yang demikian barulah air sungai nil mengalir dengan banyak dan deras. Budaya
negatif ini diceritakan dalam bab 3 fasal 2:
“Kata sahibulhikayat, adalah adat sungai nil
mesir tiada mahu alir melainkan sedikit jua. Maka tatkala, dilihat segala isi
mesir hal yang demikian itu, maka berhimpunlah sekalian mereka itu serta dicari
seorang perempuan yang muda lagi bikr, lalu dibuangkannya ke dalam sungai itu.
Tatkala sudahlah dibuangkan mereka itu akan dia, jadi banyaklah airnya alir
serta dengan derasnya. Demikianlah adat mereka itu. Maka tatkala datanglah
kepada masa amirulmukminin umar radiallahuanhu jadi khalifah, maka datanglah
segala isi negeri mesir kepada amirul mukminin mengadu halnya serta dihikayatnya
akan halnya yang demikian”.
(Bustan al-salatin: 41)
Nilai Budaya dalam
Laskar Pelangi
Keagamaan
Nilai
budaya dalam bentuk agama merupakan undang-undang atau peraturan-peraturan yang
mengikat manusia dalam hubungannya dengan pencipta dan hubungan manusia dengan
manusia serta hubungan manusia dengan alam. Dalam novel Laskar Pelangi penulis
juga menonjolkan nilai budaya dalam bentuk keagamaan. Contohnya:
“Barang siapa yang
kami tunjuk sebagai amir dan telah kami tetapkan gajinya untuk itu,maka apapun
yang ia terima selain gajinya itu adalah penipuan”
Petikan di atas menunjukkan ibu Mus sedang geram
dengan gejala rasuah yang sedang melanda masyarakat pada masa itu dan beliau
juga mengingatkan bahawa pentingnya
memegang amanah sebagai pemimpin sebagaimana yang terdapat dalam kalam suci
al-Quran yang bermaksud seseorang yang
memegang amanah akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak. Seterusnya, nilai
keagamaan yang terdapat dalam novel ini ialah amalan berdoa masyarakat Islam
yang memohon kemudahan atau pertolongan daripada pencipta yang Esa. Contohnya:
“Sebelum parade
kami berkumpul berpegangan tangan menundukkan kepala sambil berdoa mengharukan”
Petikan
diatas menunjukkan bahawa pelajar atau siswa Muhammadiyah berdoa sebelum
pertandingan karnaval dimulakan. Seterusnya, nilai budaya berunsur keagamaan
yang ditonjolkan pengarang ialah kesopanan.
Kesopanan merupakan salah
satu
nilai amat dititikberatkan dalam kehidupan masyarakat Islam khususnya. Bagi
masyarakat Islam, seseorang individu itu haruslah bersopan sesama manusia dan
harus menjaga adab dengan pencipta. Contohnya:
“jaga adatmu di muka kitab Allah anak muda”
Petikan
diatas menunjukkan teguran yang disampaikan kepada Syahdan pada ketika majlis
Khatam al-Quran sedang berlangsung.
Ikal menegur Syahdan yang sedang berbicara kepada Ikal mengenai A
Ling, tapi Syahdan tetap tidak memperdulikan peringatan Ikal
dan dia tetap meneruskan
perbualan dengan Ikal tentang A
Ling.
Seni Warisan
Selain
itu, terdapat juga nilai kebudayaan yang dipaparkan pengarang dalam novel ini.
Budaya sesebuah masyarakat dengan sebuah masyarakat lain mungkin berbeza kerana
dipengaruhi oleh beberapa faktor seperti faktor persekitaran dan sebagainya.
Antara budaya yang ditonjolkan pengarang
dalam novel tersebut ialah:
“Drama, opera, dan
orkestra yang manggung di dahan filicium sepanjang hari dengan panggung
sandiwara yang dilakoni homo sapiens di sebuah kelas dibawahnya”
Petikan
di atas menunjukkan sebuah kebudayaan
yang sering dilakukan oleh masyarakat Belitong, seperti kegiatan yang setiap harinya dilakukan
oleh anggota Laskar Pelangi. Hal ini menunjukkan bahawa aktiviti
kebudayaan seperti drama, opera dan lain-lain sudah hadir pada zaman tersebut
dan menjadi kebudayaan bagi masyarakat tersebut. Seterusnya, nilai budaya yang
terdapat dalam novel tersebut ialah budaya berterima kasih. Tidak dapat
dinafikan bahawa budaya berterima kasih sememangnya sering dititikberatkan oleh
mana-mana masyarakat sekalipun. Oleh hal yang demikian, pengarang menyelitkan
juga budaya ini untuk menunjukkan bahawa
masyarakat atau anggota Laskar Pelangi sering mengamalkan adat atau
budaya tersebut. Contohnya:
“Terima kasih ibunda guru“
Petikan
di atas menunjukkan Mahar berterima kasih kepada ibu
Muslimah yang telah mempersilahkannya atau menjemputnya menyanyi. Selain
itu, terdapat juga nilai kebudayaan yang ditonjolkan oleh pengarang tentang
adat atau budaya yang diadakan setiap tahun di sekolah-sekolah iaitu karnaval
pada 17 Ogos yang disertai oleh kebanyakkan sekolah. Contohnya:
“Karnaval 17
Agustus sangat potensial untuk meningkatkan gengsi sekolah”
Petikan
diatas menunjukkan bahawa karnaval tersebut sudah menjadi tradisi bagi
masyarakat tersebut dimana sekolah akan menghantar wakil untuk bertanding. Karnaval
ini juga memaparkan kesenian yang ditonjolkan pengarang kerana persembahan
karnaval yang dipersembahkan oleh sekolah Muhammadiyah sangat unik dan kreatif
yang memaparkan atau mencerminkan latar belakang masyarakat tersebut.
No comments:
Post a Comment