Nilai
Ilmu
Dalam karya melayu, nilai ilmu merupakan antara eleman terpenting yang tidak boleh diketepikan. Ilmu bermaksud pengetahuan dalam perkara dunia, akhirat, zahir, batin dan lain-lain. Hal ini tidak terkecuali dalam karya agung Bustan Al-Salatin. Dalam Bustan Al-Salatin terdapat banyak nilai ilmu yang boleh diperolehi.
Dalam karya melayu, nilai ilmu merupakan antara eleman terpenting yang tidak boleh diketepikan. Ilmu bermaksud pengetahuan dalam perkara dunia, akhirat, zahir, batin dan lain-lain. Hal ini tidak terkecuali dalam karya agung Bustan Al-Salatin. Dalam Bustan Al-Salatin terdapat banyak nilai ilmu yang boleh diperolehi.
Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat(2010), perkataan nilai merujuk kepada darjat,
kualiti, mutu dan taraf. Manakala ilmu pula ditakrifkan sebagai pengetahuan
dalam perkara dunia, akhirat, zahir , batin, dan lain-lain. Ilmu adalah hal
yang berkaitan kerana pemerolehan ilmu itu dan usaha kita menyebarkannya kepada
orang lain dalam bentuk pelbagai maklumat.
Nilai Ilmu dalam Bustan Al-Salatin
Ilmu Mimpi
Salah satu nilai ilmu yang terdapat dalam Bustan Al-Salatin ialah ilmu mimpi. Di dalam Fasal 13, Bab II Bustan al-Salatin, unsur mimpi dikemukakan walaupun dalam dua episod sahaja. Bustan Al-Salatin menceritakan bahawa Sultan Iskandar Muda telah bermimpi tentang air persiraman puterinya dan Iskandar Thani. Sultan Iskandar Muda telah bermimpi pada malam Isnin, 12 Jamadilakhir, iaitu turun sebuah mahligai daripada cahaya dengan perhiasannya berisi air mandi dibawa oleh malaikat dari langit. Malaikatlah yang memandikan kedua-dua pasangan muda itu. Esoknya Sultan Iskandar Muda menitahkan bahawa mereka tidak perlu lagi dimandikan oleh Syeikh Syamsuddin dan Kadi Malik al-Adil. Petikannya:
Nilai Ilmu dalam Bustan Al-Salatin
Ilmu Mimpi
Salah satu nilai ilmu yang terdapat dalam Bustan Al-Salatin ialah ilmu mimpi. Di dalam Fasal 13, Bab II Bustan al-Salatin, unsur mimpi dikemukakan walaupun dalam dua episod sahaja. Bustan Al-Salatin menceritakan bahawa Sultan Iskandar Muda telah bermimpi tentang air persiraman puterinya dan Iskandar Thani. Sultan Iskandar Muda telah bermimpi pada malam Isnin, 12 Jamadilakhir, iaitu turun sebuah mahligai daripada cahaya dengan perhiasannya berisi air mandi dibawa oleh malaikat dari langit. Malaikatlah yang memandikan kedua-dua pasangan muda itu. Esoknya Sultan Iskandar Muda menitahkan bahawa mereka tidak perlu lagi dimandikan oleh Syeikh Syamsuddin dan Kadi Malik al-Adil. Petikannya:
“ Maka pada pagi –pagi hari sabda
Raja Iskandar Muda kepada nenda Raja Serba Bawa, “Katakan kepada bondaku Syah
Alam, janganlah bersusah lagi memandikan anakku kedua! Sudahlah mandi keduanya
daripada air yang turun dari kudrat Allah Taa’la!”
(Bustan
Al-Salatin: 18)
Mimpi
yang kedua ialah yang muncul dalam tidur seorang pembuat batu nisan. Setelah
Sultan Iskandar Thani mangkat, baginda digelar Marhum Dar al-Salam.
Permaisurinya yang menjadi sultan memerintahkan juru batu nisan mencipta satu
batu nisan yang terbaik untuk suaminya. Masa itulah Marhum Mahkota Alam muncul
di dalam mimpi juru batu supaya melebihkan perbuatan batu itu pada makam Marhum
Dar al-Salam. Petikannya adalah seperti berikut:
“Syahadan adalah yang mengadap Raja
Nisyan itu orang berpedang suasa. Maka pada suatu malam ia bermimpi Paduka
Marhum Mahkota Alam bersabda kepadanya dengan kahar, Hai segala pandai, kamu
lebihkanlah perbuatan batu itu daripadaku.”
(Bustan
Al-Salatin: 45)
Kedua-dua
mimpi ini mempengaruhi tindakan-tindakan secara sedar orang-orang yang terlibat
dalam episod-episod berkenaan. Nyata dalam Fasal 13 ini, unsur mimpi tidak
dianggap sebagai membawa makna sesuatu atau perlu dibuat interpretasi tetapi
merupakan komunikasi langsung daripada satu pihak di dunia tidak nyata kepada
pihak di dunia nyata. Hal ini membuktikan bahawa masyarakat zaman dahulu
mempercayai mimpi dan mampu mentafsirkan mimpi. Ilmu pentafsiran mimpi ini
sememangnya sudah sinonim dalam masyarakat melayu dan islam.
Ilmu Pembuatan Batu Nisan
Pembinaan batu nisan
untuk raja juga merupakan satu acara yang dilakukan dengan penuh istiadat. Pembuatan batu nisan untuk raja dibuat oleh juru
batu nisan terbaik yang dipilih oleh pemaisuri. Juru batu nisan raja adalah pembuat batu nisan
yang terpilih dan pakar dalam membuat batu nisan. Dalam mimpi kedua tersebut,
Paduka Marhum Mahkota Alam menyatakan bahawa pembuat batu nisan itu adalah pandai.
Pembuat batu nisan itu membuktikan bahawa pengetahuan dan ilmu tentang
pembuatan batu nisan telah ada dalam masyarakat melayu sejak dari dulu lagi.
Ilmu Perubatan
Bustan Al-Salatin turut
menerangkan tentang ilmu perubatan yang dimiliki oleh orang melayu. Ilmu
perubatan di alam melayu sering menjadi salah satu daripada nilai ilmu yang
terdapat dalam karya sastera melayu. Malahan dalam Bustan Al-Salatin, ilmu
perubatan ataupun pembedahan tradisional ini telah digambarkan di dalamnya.
Sebagai contohnya, apabila Yunan menceritakan tentang kisah raja kepada Raja
Nusyirwan. Dalam cerita tersebut, Tuanku Syah Alam telah murka kepada isterinya
dan di jatuhkan hukuman bunuh. Namun begitu, perdana menterinya telah
menyembunyikan isteri raja tersebut kerana beranggapan bahawa kesalahan isteri
raja itu tidak sepatutnya di jatuhkan hukuman bunuh. Lebih-lebih pula isteri
raja itu sedang mengandung. Sehubungan itu, perdana menteri tersebut
menyembunyikan isteri raja tersebut di rumahnya. Kemudian dia memanggil seorang
hajim untuk memotong kemaluannya. Peristiwa memotong kemaluan perdana menteri
itu membuktikan nilai ilmu perubatan yang terdapat dalam karya tersebut. Karya
Bustan Al-Salatin membuktikan bahawa masyarakat melayu pada zaman tersebut
telah melakukan pembedahan. Malah perdana menteri yang dipotong kemaluanya itu
sihat dan terus hidup.
Ilmu Adat Istiadat
Bustan Al-Salatin turut
menerangkan tentang adat istiadat melayu. Bustan Al-Salatin menggambarkan
gambaran yang terperinci mengenai adat
istiadat pertabalan Sultan Iskandar Thani yang bermula sejak Sultan Iskandar
Muda membawa baginda ke Acheh dari Pahang setelah yakin bahawa anak raja Pahang
akan menjadi seorang raja besar. Malah Sultan Iskandar Muda sendiri yang
mengarahkan dilaksanakan adat istiadat tersebut. Istiadat lain yang diceritakan
ialah acara berarak mengelilingi Masjid Bait al-Rahman, perkahwinan, dan
acara-acara lain yang berkaitan dengan acara keagamaan. Dalam acara-acara ini,
Bustan Al-Salatin juga menyebutkan dengan terperinci mengenai pakaian, dan
perhiasan yang dipakai serta paying kebesaran dan binatang kenderaan seperti
gajah, kuda dan lain-lain. Istiadat lain yang disebut ialah istiadat
menghormati utusan dari luar dengan mengarak utusan itu dengan sewajarnya
mengikut pangkat masing-masing. Contohnya:
Maka ialah yang mengubah adat {datuk} neneknya yang dahuluitu.
Maka dibinasa Allah Taala akan dia.
(Bustan
Al-Salatin: bab 3)
Petikan tersebut
menggambarkan bahawa masyarakat melayu terlalu mementingkan adat warisan nenek
moyang mereka. Malahan sesiapa yang mengubah adat tersebut akan dibinasakan
oleh Allah Taala. Secara ringkasnya, Bustan Al-Salatin mempunyai nilai ilmu
yang berharga. Ini membuktikan bahawa masyarakat melayu telah merupakan
masyarakat yang berilmu. Nilai ilmu ini bukan sahaja meliputi ilmu tentang
kehidupan di dunia sahaja malah meliputi semua aspek kehidupan di seluruh muka
bumi ini dan alam ghaib.
Nilai Ilmu dalam Laskar Pelangi
Ilmu Matematik
Ilmu
matematik dalam novel ini digambarkan melalui watak Lintang. Lintang mempunyai
pemikiran yang genius. Lintang merupakan seorang pelajar yang mahir dalam ilmu
matematik. Malah dia bercita-cita untuk menjadi ahli matematik. Kepandaian
Lintang dalam matematik terserlah ketika pengajaran matematik di dalam
kelasnya. Lintang mampu menjawab soalan matematik yang diberikan oleh Bu Mus
tanpa menggunakan kalkulatur. Malahan dia menjawab soalan tersebut dengan tepat
dan lebih pantas daripada kawan-kawannya yang menggunakan lidi sebagai
kalkulatur. Lintang juga berjaya membantu kawan-kawannya memenangi pertandingan
Lomba Cergas Cermat. Lintang turut mengalahkan Drs. Zulfikar, guru sekolah kaya
PN yang berijazah dan terkenal dalam pertandingan tersebut dengan kepakarannya
dalam matematik.
Ilmu Kesenian
Ilmu
seni pula di gambarkan melalui watak Mahar. Mahar adalah seorang yang amat
meminati seni. Dia selalu bersama-sama membawa radionya dan mendengar lagu dari
radionya itu. Kemahiran Mahar dalam muzik telah berjaya membawa sekolah mereka
memenangi pertandingan karnival. Mahar telah berjaya mencari idea untuk menari
dalam pertandingan tersebut. Dia telah membuatkan Laskar Palangi menari seperti
orang yang kerasukan. Hal ini adalah kerana kalung yang mereka gunakan
membuatkan mereka semua gatal seluruh badan. Walupun tanpa berbekalkan
peralatan moden dan pakaian yang mewah, mereka berjaya memenagi pertandingan
tersebut dan mengalahkan kumpulan dari sekolah lain.
Ilmu Pertukangan
Dalam
ilmu pertukangan pula, pengetua sekolah iaitu Pak Harfan. Pak Harfan selalu
mahir dalam bidang pertukangan. Pak Harfan membaiki segala kerosakan peralatan
sekolah tersebut seperti kerusi patah dengan sendirinya. Malahan Pak Harfan
menggunakan bahan-bahan terbuang untuk memaikinya.
No comments:
Post a Comment