Seni Bahasa
Bahasa dan
sastera tidak dapat dipisahkan. Sastera tidak akan hidup tanpa bahasa. Bahasa
sastera pula akan hambar tanpa sentuhan seni yang efisien. Dalam medium
penerbitan, terdapat banyak karya sastera yang hadir dengan sentuhan bahasa
yang baik. Namun begitu, karya tersebut seakan-akan kaku tanpa suntikan seni.
Seni dalam sastera umpama tablet yang akan memberikan kepuasan kepada pembaca.
Jika tablet seninya terlebih dos, sasteranya akan kabur dan mungkin akan hilang
terus. Hal inilah yang akan menjauhkan sastera daripada khalayak.
Sebaik-baiknya, seni dalam sastera harus dikawal supaya tidak terlebih atau
terkurang. Dalam karya sastera, penulis menggunakan unsur metafora, simile,
anafora dan banyak lagi sebagai ganti ungkapan langsung. Di situlah letaknya
keunikan karya sastera. Yang paling penting, karya sastera memerlukan sentuhan
kreativiti yang tersendiri. Oleh itu, tidak hairanlah apabila karya puisi
merupakan karya yang penuh dengan bahasa berseni yang indah, sesuai dengan
peniruan alam seperti definisi seni oleh Plato.
Setiap gaya bahasa yang digunakan dalam sesebuah karya
mempunyai fungsinya yang tersendiri.. Gaya bahasa atau majas bermaksud kepelbagaian bahasa yang dipakai oleh
seseorang pengarang dan penggunaan ragam tertentu untuk memperoleh kesan-kesan
tertentu, yang mampu menarik pembaca dan menyampaikan fikiran serta perasaan
secara lisan mahupun bukan lisan. Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir (2005a: 341)
menjelaskan bahawa pengertian gaya bahasa ialah cara atau ragam bahasa yang
digunakan dalam penulisan atau lisan ataupun cara pemakaian bahasa dalam
sesebuah karya atau susunan kata, frasa dan ayat yang digunakan oleh pengarang
dalam usaha melengkapkan tema dan persoalan dan sebagainya dalam karya yang
dihasilkan. Terdapat pelbagai jenis gaya bahasa dalam sastera Melayu, antaranya
seperti diksi, hiperbola, simile, personifikasi dan sebagainya.
Seni Bahasa dalam Bustan Al-Salatin
Polisindeton
Jika gaya
asindeton tidak mempergunakan kata penghubung, maka gaya bahasa polisindeton
mempergunakan banyak kata penghubung dalam sebuah ayat.
Contoh:
Bab yang ketiga pada menyatakan menjadikan raja dan mengikut dia, dan syaratnya, dan pada
menyatakan kelakuan segala khalifah dan
segala raja yang adil dengan segala syaratnya, dan pada menyatakan syarat segala wazir yang bijaksana dan kelakuan mereka itu.
(Bustan
al-Salatin: 1)
Anafora
Anafora adalah
pengulangan bunyi pada kata atau struktur sintaksis yang terdapat pada
larik-larik atau kalimat-kalimat yang berurutan dengan tujuan untuk memperoleh
efek tertentu. Pengulangan sebuah kata atau lebih pada awal beberapa larik
sajak atau kalimat yang berturut-turut tersebut mempunyai maksud untuk mencapai
efek keindahan bahasa.
Contoh:
Maka semut itu dibawa oranglah. Maka sabda nabi Allah Sulaiman A.S:
(Bustan
al-Salatin: 17)
Sinkof
Dalam bidang kesusasteraan
dan fonetik, sinkof (sinkop') ialah pemendekan sesuatu kata dengan menggugurkan
satu atau lebih huruf atau suku kata dari tengah-tengah kata itu.
Contoh:
“Hai anakku, tanda kemuliaan dan kebesaran itu, kau
maafkanlah dosanya, jika tiada mahu engkau maaf akan dia, maka balas akan dia
dengan menyumpah ibunya dan jangan engkau lebih daripada sumpahnya, maka jadi
engkau aniaya”.
(Bustan
al-Salatin: 130)
Kata Ganda
Contoh:
Seperti kata sahibulhikayat,sekali peristiwa, pada
suatu hari, dating seorang laki-laki kepada wazirnya Sultan Sanjar di benua
Iraq dan dibawanya sekeping perca daripada tirai Kaabah Allah.
(Bustan
al-Salatin:227)
Simile
Simile ialah
kiasan yang membandingkan dua benda yang berbeza tetapi ada persamaan.
Penggunaan bak, umpama, seperti, bagai dan laksana banyak digunakan dalam ayat
jenis ini. Contoh: wajahnya pucat umpama mayat.
Contoh 1:
“Ya tuan syeikh, siapa kuasa mengerjakan seperti yang
demikian itu”.
(Bustan
al-Salatin: 230)
Contoh 2:
Hai Anakku, hubaya-hubaya, (pelihara dirimu) daripada
amarah raja yang aniaya, maka bahawasanya, amarahnya seperti amarah malikat
maut.
(Bustan
al-Salatin: 222)
Seni Bahasa
dalam Laskar Pelangi
Sinkof
Sinkof atau sinkop ialah sejenis gaya bahasa
penyirnaan, iaitu pengguguran huruf sisip atau suku kata sisip perkataan atau
dengan menghilangkan huruf tengah atau suku kata tengah bagi perkataan; atau
pewujudan kata singkat atau ringkas, iaitu kata
yang terhasil akibat penghilangan huruf atau suku kata (Nik Hassan Basri
Nik Ab. Kadir, 2005a: 380-381, dan 2005b: 137). Oleh hal yang demikian, gaya bahasa jenis ini berfungsi untuk
memendekkan sesuatu perkataan tetapi merujuk kepada maksud yang sama. Antara
perkataan yang biasanya dipendekkan seperti engkau, aku, sahaja, tidak dan
sebagainya. Novel Laskar Pelangi ini juga banyak menggunakan gaya bahasa ini.
Contohnya seperti dalam petikan tersebut:
Trapatani
tak tertarik dengan kelas, ia
mencuri-curi pandang ke jendela, melirik kepala ibunya yang sekali-kali muncul
di antara kepala orang tua lainnya.
Anafora
Menurut Nik Hassan Basri Ab. Kadir (2005:326-327),
anafora ialah sejenis gaya bahasa pengulangan perkataan pertama pada setiap
baris atau pada setiap ayat yang biasanya secara berturutan sepaya memperoleh
kesan tertentu waima dalam puisi tradisional, puisi moden, prosa tradisional,
dan prosa moden sama ada kreatif atau bukan kreatif. Dengan lebih jelas
maksudnya, anafora ialah pengulangan perkataan yang sama atau sekumpulan
perkataan pada pemulaan klausa yang berturutan dan pengulangan ini akan
menghasilkan kesan emosi yang kuat (Abu Hassan Abdul dan Mohd Rashid Md Idris,
2010: 76). Contoh petikan dalam Laskar Pelangi:
Buku yang dibeli juga keliru. Buku bersampul biru tua itu bergaris tiga.
Bahasa Asing.
Bahasa asing adalah bahasa yang digunakan dalam
sesebuah karya sastera itu tidak terdapat dalam Bahasa Melayu ataupun bahasa
Indonesia. Antara contoh bahasa asing yang sering digunakan dalam karya sastera
ialah bahasa Inggeris, Bahasa Arab, Bahasa tamil, Bahasa Cina dan sebagainya.
Penggunaan Bahasa asing ini banyak digunkan terutamanya dalam karya moden
seperti Laskar Pelangi.
Jika
kami sakit, sakit apa pun, diare, bengkak, batuk, flu, atau gatal-gatal maka
guru kami akan memberikan sebuah pil yang berwarna putih, berukuran besar bulat
seperti kancing jas hujan, yang rasanya sangat pahit.
Simile
Kata simile berasal daripada perkataan Latin yang
bermakna seperti. Za’ba menamakan simile sebagai kiasan asal. Simile merupakan
perbandingan secara langsung antara dua objek yang dari segi fitrahnya tidak
serupa namun mempunyai suatu persamaan. Dalam bahasa Melayu, simile lebih
dikenali sebagai kata perumpamaan, iaitu perbandingan dua hal yang berbeza (Abu
Hassan Abdul dan Mohd Rashid Md Idris, (2010: 95). Gaya bahasa ini dapat
dijelaskan seperti dalam petikan berikut:
Jika
kami sakit, sakit apa pun, diare, bengkak, batuk, flu, atau gatal-gatal maka
guru kami akan memberikan sebuah pil yang berwarna putih, berukuran besar bulat
seperti kancing jas hujan, yang rasanya sangat pahit.
Kata Ganda
Satu-satunya benda yang menandakan
bangunan itu sekolah adalah sebatang tiang bendera dari bambu kuning dan sebuah
papan tulis hijau yang tergantung miring di dekat loceng.
Polisindeton
Jika gaya asindeton tidak mempergunakan kata
penghubung, maka gaya Bahasa polisindeton mempergunakan banyak kata penghubung
dalam sebuah ayat.
Kami
juga tidak memiliki calendar dan tak ada gambar presiden dan wakilnya, atau
gambar seekor burung aneh berekor delapan helai yang selalu menoleh ke kanan
itu.
Hiperbola
Gaya bahasa jenis ini adalah gaya bahasa yang mengandungi
pernyataan yang bersifat melebih-lebih bertujuan menekankan atau memperhebat
kesan serta pengaruhnya. Menurut Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir, 2007: 156),
hiperbola ialah sejenis gaya bahasa yang
mengandungi kenyataan tentang sesuatu perkara secara berlebih-lebihan atau
secara melampau waima daripada segi jumlahnya, ukuran atau sifatnya. Tujuannya
yang sedemikian itu adalah untuk memberi penekanan maksud terhadap sesuatu
perkara atau situasi demi memperhebat, meningkatkan kesan dan pengaruhnya.
Contoh petikan dalam karya klasik moden ini adalah seperti berikut:
Anak
kecil yang tak kuat mental bisa-bisa langsung
terkena sawan
Personifikasi
Ariff Mohamad dan Siti Khariah Mohd Zubir (2009: 168)
mengatakan bahawa personifikasi adalah gaya hiasan yang menggambarkan
benda-benda mati atau barang-barang yang tidak bernyawa seolah-olah memiliki
sifat manusia. Selain itu juga, personifikasi bermaksud menerangkan objek bukan
manusia dengan sifat manusia (Abu Hassan Abdul dan Mohd Rashid Md Idris, 2010:
95). Dalam karya klasik moden ini, pengarang menggunakan gaya bahasa ini dengan
kreatif dan hal ini dapat dilihat dalam petikan tersebut:
Lalu
ada satu permandangan yang agak menarik, yaitu salah satu dahan pohon jambu
mawar yang berdaun amat lebat bergoyang-goyang hebat seperti ingin dirubuhkan.
No comments:
Post a Comment