Pemikiran (Idea dan Mesej) Dalam
Bustan Al-Salatin
Idea
penulisan kitab ini bermula sebagai mengikut arahan Sultan Iskandar Thani yang
merupakan pemerintah Acheh yang mahukan sebuah kitab yang dapat mendaulatkan
diri baginda sebagai pemerintah yang berdaulat. Apabila menulis atas perintah
raja, hasil penulisannya memenuhi keperluan pemerintah demi menjaga martabat
dan seterusnya memaparkan aspek-aspek positif terhadap pemerintah. Kitab ini
sama ada secara langsung atau tidak langsung turut mengagung-agungkan Sultan
Iskandar Thani sebagai pemerintah Acheh.
Bab 1
Terdiri
daripada 10 fasal menerangkan tentang penciptaan alam yang bermula daripada
fasal kejadian nur Muhammad, fasal lohmahfuz, fasal arasy, fasal qalam, fasal
kejadian-kejadian malaikat, sidratul muntaha, syurga dan neraka, kaabah,
matahari, bintang, dan lain-lain. Kandungannya banyak persamaan dengan kisah
penciptaan alam yang terkandung dalam Qisas al-Anbiya yang bersumber daripada
ibn Abbas, Kaab Ahbar, Wahb ibn Munabbih dan Abdullah ibn Salam.
Bab 2
Menerangkan
sejarah para nabi dan Raja-Raja. Bab ini mengandungi 13 fasal. Yang terpenting
ialah dua fasal terakhir iaitu fasal 12 dan 13. Fasal 12 merupakan saduran
daripada Sejarah Melayu iaitu mengenai sejarah Acheh yang mencapai puncak
kegemilangannya pada zaman pemerintahan Sultan Iskandar Thani. Fasal 13 pula
membicarakan sejarah raja-raja Acheh. Bab
ini juga menceritakan tentang perjalanan sejarah dunia yang bermula daripada
nabi Adam, diikuti dengan nabi-nabi lain dan seterusnya kepada zaman nabi
Muhammad SAW.
Penulis
juga mengisahkan mengenai Raja-Raja purba benua Yunani, Rom, Mesir, Arab,
Kindah, hijaz dan kisah Raja-Raja kerajaan Umaiyyah, Abbasiyah, benua India, Diteruskan kepada sejarah Raja Melayu
Melaka, Pahang dan Acheh. Boleh dikatakan sejarah yang disampaikan oleh Sheikh
Nuruddin dalam kitab ini bersifat fakta dan selaras dengan sejarah perkembangan
Islam.
Bab 3
Menceritakan
Raja-Raja yang adil dan menteri yang bijaksana serta terdiri daripada 6 fasal. Bab 3 ini terbahagi kepada dua
bahagian; bahagian pertama berkaitan raja manakala bahagian kedua memberi fokus
kepada pegawai atau orang-orang yang penting dalam kehidupan raja seperti
menteri, wazir, kadhi, utusan, panglima. Bab ini juga mengetengahkan tema
berkaitan keadilan raja dan pegawai raja dalam urusan pentadbiran. Kisah khalifah dan Raja dahulu turut
ditulis sebagai panduan dan kias ibarat kepada Raja dan pegawai agar
menjadikannya sebagai contoh ikutan.
Bab 4
Mengisahkan
Raja-Raja yang bertapa dan para wali yang alim. Bab ini terdiri daripada 2
fasal dan mengupas sifat Raja yang penting iaitu perlu sering mendekatkan diri
dengan ajaran agama dengan harapan pemerintahannya sentiasa bersifat adil.
Dalam bab ini, Sheikh Nuruddin menasihati Raja agar mendalami ajaran agama dan
mengamalkan ajaran tareqat sebagai panduan untuk memerintah dengan lebih adil.
Bab 5
Menerangkan
Raja-Raja yang zalim dan pembesar negeri yang menipu rakyat mereka. Kisah ini
terdiri daripada 2 fasal. Bahagian
pertama mengisahkan tentang raja yang zalim dan membuat aniaya dan zalim kepada
rakyat dan bahagian kedua pula tentang menteri yang zalim dan khianat. Idea ini dipenuhi dengan pelbagai
panduan kepada raja dan para menteri, dihiasi dengan ayat2 al Qur’an dan hadis
serta cerita-cedrita sebagai teladan dan iktibar.
Bab 6
Bab
6 pula khusus membicarakan dua sifat penting yang harus dimiliki oleh seseorang
Raja. sifat tersebut ialah sifat pemurah dan berani. Pemerintah disarankan agar
sentiasa membantu rakyat miskin, bersedekah dan memberi hadiah kepada rakyat
yang berjasa kepada mereka dan negara.
Bab
ini terdiri daripada 5 fasal yang memperlihatkan gabungan beberapa aspek ilmu
pengetahuan yang penting diketahui untuk panduan pembaca dalam menjalani
kehidupan seharian seperti perubatan tradisional, ilmu firasat, sifat
perempuan, anatomi, dan hal-hal kekeluargaan. Bab yang berkaitan sifat atau
tabiat perempuan agak menarik kerana Sheikh Nuruddin mengkategorikan tabiat
wanita kepada 10 mengikut jenis haiwan iaitu babi, kera, anjing, baghal, ular,
kala, tikus, unggas, serigala dan kambing.
Pemikiran dalam Laskar Pelangi
Pendidikan
Idea
utama dalam novel Laskar Pelang ini ialah mengenai pendidikan. Penduduk di
kawasan ini tiada pendedahan mengenai kepentingan pendidikan. Mereka
beranggapan bahawa walau belajar setinggi manapun akhirnya akan tetap menjadi
kuli. Hanya terdapat segelintir penduduk sahaja yang mementingkan pendidikan
dan menghantar anak-anak mereka ke sekolah. Terdapat beberapa sebab ibu bapa
sanggup menghantar anak mereka belajar di SD Muhammadiyah. Antaranya ialah
seperti SD Muhammadiyah tidak mengenakan sebarang bayaran untuk bersekolah di
situ. Ibu bapa pelajar-pelajar itu boleh bayar ikut kemahuan masing-masing.
Mereka juga memberikan 15 kilogram beras sebagai ganti kepada bayaran yuran di
sekolah tersebut. Selain itu, mereka juga beranggapan bahawa anak-anak mereka
tidak akan diterima untuk belajar oleh sekolah yang lain. Oleh itu mereka
mengambil keputusan untuk menghantar anak-anak mereka bersekolah di SD
Muhammadiyah. Hal ini jelas menunjukkan sebahagian penduduk di kampung ini juga
sangat mementingkan pendidikan kepada anank-anak mereka terutamanya pendidikan
agama.
Persahabatan
Hubungan
persahabatan ini ditunjukkan dalam novel kajian ini. Mereka akan mengharungi
pelbagai susah payah bersama-sama kemana jua mereka pergi. Mereka juga akan
membantu antara satu sama lain sekiranya salah seorang daripada mereka
mengalami masalah. Contohnya, di dalam kelas Lintang sering membantu
kawan-kawannya sekiranya mereka mengalami masalah dalam matapelajaran yang
dipelajari. Hal ini jelas menunjukkan bahawa pengarang ingin menyampaikan kepada
pembaca bahawa hubungan persahabatan sangat penting. Sekiranya kita mengalami
kesusahan, akan ada kawan-kawan yang akan menyokong dan membantu kita di
belakang.
Pengorbanan
Selain
itu, dalam novel ini pengarang juga menyampaikan mesej mengenai pengorbanan dan
kegigihan guru untuk menyampaikan ilmu kepada muridnya. Pengarang novel ini
turut menceritakan mengenai pengorbanan dan kegigihan dua orang guru yang
mengajar di SD Muhammadiyah. Mereka sanggup melakukan apa sahaja untuk
keperluan pelajar mereka. Contohnya, Pak Harfan sanggup membaiki dan
membersihkan SD Muhammadiyah seorang diri agar pelajar-pelajarnya dapat belajar
dalam keadaan yang selamat dan selesa. Beliau tidak mahu pelajar-pelajarnya
belajar dalam kelas yang tidak bersih. Selain itu Bu Muslimah juga mempunyai
semangat yang tinggi untuk mengajar pelajar-pelajarnya. Beliau sanggup menolak
tawaran untuk mengajar di sekolah yang lebih baik dari SD Muhammadiyah demi
mengajar sepuluh orang pelajarnya di SD Muhammadiyah tersebut. Beliau tidak pernah
berputus asa dalam mengajar pelajar-pelalajrnya walaupun SD Muhammadiyah
kekurangan peralatan mengajar. Semangat daripada pelajar-pelajarnya itulah yang
membuatkan beliau untuk terus mengajar di sekolah tersebut walaupun terdapat
pelbagai masalah yang berlaku. Beliau yakin bahawa pelajar-pelajarnya boleh
berjaya seperti pelajar-pelajar yang belajar di sekolah yang lain.
Semangat Menuntut Ilmu
Novel
tersebut menunjukan bahawa pelajar di sekolah SD Muhammadiyah ini mempunyai
semangat yang tinggi untuk berjaya. Contohnya Lintang yang tinggal di Tanjong
Kelumpang iaitu kampung yang jauh di pinggir laut sanggup datang belajar di SD
Muhammadiyah. Lintang sanggup berbasikal ke SD Muhammdiyah demi mencapai
cita-citanya untuk menjadi seorang yang berjaya di kemudian hari. Lintang
merupakan seorang pelajar yang paling bijak di SD Muhammadiyah. Beliau juga
tidak pernah kedekut untuk berkongsi ilmu yang diperolehi dengan kawan-kawannya
yang lain. Beliau juga sanggup membantu kawan-kawannya ketika mereka mengalami
masalah dalam pelajaran. Namun, Lintang terpaksa berhenti belajar selepas
kematian ayahnya kerana ingin menjaga adik-adiknya di rumah. Ketika berada
dirumah juga beliau tidak pernah berhenti untuk belajar bahkan beliau banyak
membaca bahan-bahan bacaan yang diperolehinya seperti surat khabar untuk
mendapatkan maklumat.
No comments:
Post a Comment